Per Ferran Martori
L’ ETSAV dóna l’oportunitat de començar els estudis d’arquitectura d’una manera diferent. Des de ja fa molts anys l’accés a la universitat es divideix en dues tongades, una al setembre, i una altra al febre(60 + 60). La del setembre és la convencional, en canvi, la del febrer és de la que parlaré en aquest post.
M’agradaria compartir la meva experiència com a professor júnior del Curs d’introducció, i a poder ser transmetre totes les emocions que hem viscut. És un curs dirigit a tots aquells alumnes que no tenen del tot clar a quina aventura s’estan posant, a aquells que volen començar la carrera amb unes certes nocions, o simplement a aquells que tenen ganes de passar un bon semestre que va molt més enllà de l’aprenentatge. El curs està dirigit per tres professors joves que des de fa ja uns anys són l’Anna Puigjaner, el Roger Sauquet i el Guillem Bosch, més uns professors júniors que són estudiants dels últims cursos de la carrera. La setmana es divideix en 3 dies de taller i 1 dia de classe d’introducció a les estructures i a la física.
El curs està organitzat en 4 grans blocs que
duren entre 2 i 4 setmanes cada un. Entre blocs trobem “la setmana de lliure
aprentatge” on s’invita als alumnes a conèixer la gran oferta cultural de
Barcelona. S ’intenta incentivar l’aprenetatge de les altres arts, i també a
l’aprenentatge fora de les aules. Aquest semestre vam recomenar l’exposició de
la “maleta mexicana” al MNAC, “la ciutat de Sagnier” al Caixaforum, “Brangulí. Bcn 1909-1945” al CCCB, la
pel·lícula de dansa“Pina” (Pina
Baush), “MBM:60 anys d’arquitectura i
Ciutat”, al COAC, etc.
Les hores de taller s’han dedicat a fer uns
exercicis sempre en grups de 4 o 5 alumnes i dirigits per un júnior. Aquest és
el secret del curs, l’aprenentatge en grups molt petits que permeten al júnior
guiar-los de ben aprop. S’han combinat unes poques classes teòriques enfocades
a conèixer grans arquitectes mitjançant alguna de les seves cases
més representatives. Tals com la casa a Muuratsalo (Aalto), Villa Rotonda
(Palladio), Villa Steiner (Loos), Casa Fischer (Kahn), Casa Ugalde (Coderch),
Can Lis (Utzon), etc.
Primer
bloc, la representació gràfica | El primer exercici del curs va ser dibuixar una cafetera.
És un exercici fantàstic que obliga a l’alumne a entendre mitjançant la seva secció
(no és gens fàcil quan no n’has dibuixat mai cap...) el seu funcionament. Els
filtres, les diferents parts, el gruix del material, l’aigua, el vapor, tot
s’ha d’entendre per poder-la dibuixar.
Segon
bloc, l’objecte construït | Van dissenyar i construir
una cadira amb cartró. Van entendre com treballa aquest material i saber les
seves virtuts i limitacions. Els resultats han sigut espectaculars! Després vam
fer una maqueta amb filferro
de l’església de Vistabella de Jujol, i també van fer el replanteig de la planta a escala real al propi solar de l’escola amb guix, cordes i
estaques.




Tercer bloc, maquetes per entendre les estructures | L’exercici estrella del curs és la construcció d’un pont amb llistons de fusta (3mm) i corda birecolzat a dos murs (separats quasi 3 metres) que dóna al hall de l’escola. Aquest exercici és vibrant i molt emocionant. Professors i alumnes de tots els cursos rodejen la doble alçada del hall per veure aquest espectacle. Veure com aquestes estructures pensades per nois i noies que tot just fa 2 mesos que han començat aguanten fins a 15kg no té preu! És molt gratificant veure la il·lusió que comporta per a tots aquest exercici.
També vam visitar La Ricarda de Bonet i
Castellana, i van fer molts més exercicis que podreu veure al Blog del Curs d’introducció. Allà podreu conèixer més amb
profunditat cada un dels exercicis del curs, els seus enunciats, tals com els
seus resultats, i també fotografies de les visites fetes, etc.
Com a júnior i encara estudiant de l’ ETSAV,
ha sigut una de les millors experiències a la universitat. La convivència amb nois que tot just s’inicien a
l’arquitectura és fantàstic. Tens la oportunitat de transmetre tots aquells
coneixements que has adquirit durant tants anys, però a més a més, cada dia
aprens amb ells coses noves. Hi ha una llibertat total per part dels professors
titulars, per tant és el júnior qui motiva, ensenya, corregeix i valora el
treball dels alumnes.
Crec que és un curs magnífic per iniciar-se en
l’arquitectura, el grup humà es veu molt reforçat, i comencen la carrera amb
una classe molt cohesionada. S’aprenen moltes coses, però sobretot el que més
valoro és poder transmetre la passió per allò que estudiem, perquè això costa
molt que t’ho ensenyin al primer curs, i crec que és fonamental.
5 comentarios:
Qué diferente habría sido para muchos el 1º curso de la ETSAB si en vez de temer por la fase selectiva hubiera habido un cuatrimestre así!
Felicitats per l'article! Ho corroboro personalment al 100%, remarcant la necessitat de potenciar el grup humà en vista dels 5-6 anys de carrera.
És una magnífica òptica del curs!
I també una molt bona manera d'obtindre 18 crèdits de lliure elecció!!
jo l'he fet i val molt la pena.
Recomano a tothom que ho faci, és una experiencia que et dóna una base molt pràctica un cop has començat la carrera!!
Publicar un comentario